اگر عمیقاً در فرهنگ موتورسواری غوطهور نباشید، بعید است که از داستان بوجودآمدن جلیقه چرم موتور سواری چیز زیادی بدانید؛ جلیقههایی که به طور تاریخی و به دلایلی با بریدن آستینهای کتهای جین و چرمی بوجود آمدهاند. به همان اندازه بعید است که چیز زیادی در مورد “رنگها” یا تکههایی که به آن میچسبانند بدانید. این برش معنادار از کتهای چرمی، با انعکاس تغییرات فراوانی که در فرهنگ موتورسیکلت آمریکایی ایجاد شد، فقط یک تکه لباس برای پوشیدن نیست، بلکه یک اعتراض و مخالفت تاریخی با انجمن موتورسواران آمریکا و دولتمردانش است. پس امروز با کروکو همراه باشید تا ابتدا سنگ بنای قانونشکنی در آمریکا و چگونگی بوجودآمدن این لباس محبوب را به شما معرفی کنیم و سپس ویژگیهای منحصربفرد این جلیقههای خاص و محبوب را از نظر بگذرانیم.
تاریخچهی پرفراز و نشیب جلیقههای چرمی موتورسواران
همه چیز با AMA شروع شد
در سال ۱۹۲۴، انجمن موتورسواران آمریکا(AMA) به منظور ارتقای منافع شرکتهای تازهتاسیسشده موتورسیکلتسازی و تشویق آمریکاییها به سرگرمی و تفریح، تشکیل شد. گروههایی از افراد همفکر شروع به پوشیدن لباسهای مشابه، ژاکتهای سبک، ژاکتهای تیمهای دانشگاهی و لباسهایی کردند که در نظر مخاطبان مدرن امروزی برای یک موتورسوار واقعی، به اندازهی کافی خشن و برازنده نبود.
این انجمن میزبانی رویدادهایی را آغاز کرد که حتی در آن به کلوپهایی که بهترین تیپ و استایل را انتخاب کرده بودند جایزهای تعلق میگرفت و این باعث شهرت برخی گروهها و استفادهی بیشتر از نشانهایی بود که برای خود برگزیده بودند. گرچه در دهههای ۲۰ و ۳۰، این لباسها کاربردی و ایمن بودند، اما هیچکدام برای ما و مخاطبان امروزی، یک لباس واقعی موتورسواری به حساب نمیآیند. با این حال، جنگ جهانی دوم، سبک و سیاق این باشگاهها و از همه مهمتر کمد لباس موتورسواران آنها را تغییر داد.
از خلبانی هواپیما تا راندن موتورسیکلت
بعد از جنگ و حال و هوایی که بر جامعه حاکم بود، کهنهسربازان با کتهای چرمی، لباسهای خاکی، و حتی شلوار جین آبی با حالتی سرخوش، بیخیال و شلخته به خانه میآمدند که به خوبی گویای تیپ یک موتورسوار واقعی بود. اگرچه چرمها قبل از جنگ پوشیده میشدند و برند آیریوینگ شات مدتی بود که کتهای چرمی خود را تولید میکرد، اما عموما ترکیب شلوار و کت چرمی یک لباس تقریبا رسمی همانند کتشلوار به حساب میآمد.
به طرز جالبی، این کاپشنهای چرمی خلبانی توسط کهنه سربازان به لباسی برای موتورسواری بدل شد. کاپشنهای خلبانی که طی سالها پرواز شکست خورده بودند و اغلب با شخصیتهای کارتونی یا پینآپ نقاشی میشدند ، قوانین بازی را به کلی تغییر دادند و همین شد که پس از جنگ، کتهای چرمی بر تن مردان بیشتر به سبک مارلون براندو دیده میشد تا یک مدل اتوکشیده درکاتالوگها و مجلات فشن. (پین به نقاشیخانمهایی میگویند که بر روی دیوار ها نصب میشد. در واقع پین اپ از ترکیب دو کلمه پین، به معنی سوزن و آپ، به معنای بالا میآید که میتواند به طور لغوی معنی این را بدهد که چیزی بر جایی پونز یا نصب شده است.)
جنگ جهانی دوم چگونه سر از باشگاههای موتورسواری درآورد؟
جنگ جهانی دوم بزرگترین گردهمآیی مردان آمریکایی در تاریخ را رقم زد. جنگ، میلیونها مرد را به طور یکسان و برابر و به روشهایی بیسابقه و در محیطی خارج از مرزهای کشور، در کنار یکدیگر و تعامل با هم قرار داد. زمانی که جنگ تمام شد، دولت آمریکا تمام تلاش خود را کرد تا آنها را به سمت مشاغل و زندگیهایی مسئولانه و سازنده سوق دهد اما تغییر عجیبی در آمریکای پس از جنگ رخ داده بود، جایی که مردان از معاشرت زیاد در خارج از محل کار یا دانشگاه اجتناب میکردند. از کهنه سربازان انتظار می رفت ازدواج کنند، بچه دار شوند، کت و شلوارهای خاکستری خود را به سبک کلاسیک آمریکایی بپوشند و رام و آرام زندگی کنند.
به طور طبیعی، سربازان سابق با داستانی مشترک به سمت یکدیگر کشیده شدند تا غمخوار یکدیگر باشند و به آرامی از آسیبهای روحی آن دوران رهایی یابند؛ بسیاری از آنها باشگاههای موتورسواری را به عنوان راه خروج از اجتماعی که تحملش را نداشتند انتخاب کردند و بدین شکل تلاش میکردند از علائم PTSD فرار کنند، اما حرکات آنها به دقت تحت نظارت بود.
دلایل متعددی وجود دارد که چرا تشکیلات اصلی این گروهها را دلسرد و طرد کرد، اما یکی از مهم ترین آنها انتشار گزارش کینزی در اواخر دهه ۱۹۴۰ بود. گزارش کینزی، اگرچه اکنون عمیقاً ناقص و غیرقابل استناد تلقی می¬شود، یکی از اولین بحثهای گسترده در مورد تمایلات جنسی در آمریکا بود و در کتاب «رفتار جنسی در مرد انسانی» این امر را اینگونه نشان داد که تقریباً یک سوم از مصاحبه شوندگان تجربهی همجنسگرایی داشتهاند. رویکرد «نپرس و نگو» در آمریکا در خصوص مسالهی همجنسگرایی مانع از هرگونه بحث جدی در این مورد شد و مقامات شروع به بررسی دقیق و بدگمانی بیشتری به تعاملات مردان در این باشگاهها نمودند.
شورش هالیستر بر روی هارلی دیویدسون
یک رویداد که قبلاً تحت نظارت و کنترل برگزار میشد، فرهنگ باشگاههای موتورسیکلت آمریکایی را برای همیشه تغییر داد: شورش هالیستر در سال ۱۹۴۷. شهر کوچک کالیفرنیا از دهه ۱۹۳۰ میزبان «تور کولی» سالانهای بود که توسط AMA برگزار میگردید، اما در طول جنگ این رویداد لغو شده بود. سال ۱۹۴۷ اولین سال برگزاری این برنامه بعد از پایان جنگ بود و میزان مشارکت بسیار بیشتر از حد انتظار بود. ۴۰۰۰ موتورسوار به دهکده بیابانی عجیب و غریبی وارد شدند و در حالی که مست بودند، پلیس هفت نفرهی شهر را خلع سلاح کردند. با وجود اینکه هیچ جنایت جدی و یا جراحت بزرگی در کار نبود، اما مقاله ای در مجله Life به سرعت این واقعه را در کل کشور به رویدادی جنجالی بدل کرد، تا اندازهای که در سال ۱۹۵۳، فیلم The Wild One این وقایع را به عنوان تجمعی از جنایتکاران و افراد منحط نمایش داد.دورنمای همه چیز زمانی برای همیشه تغییر کرد که AMA بعد از حادثه هالیستر مقالهای در مجله خود نوشت، آنها اعلام کردند که ۹۹٪ از اعضای آنها شهروندان قانونمند و فقط ۱٪ قانونشکن هستند. این موضوع باعث پیدایش گروه موتور سیکلت Outlaw شد.
قانونشکنان یک درصدی
عواقب ناشی از شورش هالیستر، که در واقع اصلا اتفاق بزرگ و فاجعه-باری نبود، موجب پیدایش فرهنگ بسیار خشنتر یک درصدی شد که به نوبهی خود باعث ایجاد باندهای جنایتکار موتورسیکلت شد. در بسیاری از عکسهای جلیقه چرمی موتورسواری وصله الماسی دیده میشود که سمت چپ سینهشان وصل میشد. این لوگوی بدنام گروه ۱٪ بود و بدین معنی که صاحب جلیقه هم عضوی از گروههای قانونشکن است.
غوغا پس از تور کولیها در هالیستر باعث شد که باشگاههای موتور سیکلت به دو گروه بزرگ تقسیم شوند، گروه ۹۹درصدها که به طور رسمی توسط AMA به رسمیت شناخته شده بودند و اجازه شرکت در رویدادهای آنها را داشتند و گروه یکدرصدها که اجازه حضور پیدا نمیکردند. این تقسیم جدید سیستم پیچیدهتری برای علامتگذاری در لباسها ایجاد کرد که به آن خواهیم پرداخت.
آیا گروه یکدرصدی هنوز واقعا یک درصد است؟
در حال حاضر این گروه دیگر همچون سابق نیست و فرهنگش به میزان زیادی تغییر کرده است. در بسیاری از دوران اوج این باندهای قانون شکن، ساختار پیچیده و جزیرهای گروه از پیوستن افراد و خون جدید جلوگیری میکرد و این امر تولیدمثل و ادامهی نسل خانواده را با مشکل مواجه نمود. گروههایی که باقی ماندهاند ارتباط کمتری با فعالیتهای مجرمانه دارند، بیشتر به این دلیل که صفوف این گروهها دیگر پر از مجرمان نیست و بسیاری از آنها مشاغل خوبی دارند که شاید هم برایشان ضروری باشد چون یک موتور هارلی دیویدسون جدید میتواند تا ۴۰۰۰۰ دلار قیمت داشته باشد!
با این حال، احتمالاً بهترین کار این است که از سواری با جلیقه چرم موتور سواری و نوع برشی که شبیه هر یک از گروه های یک درصدی است، اجتناب کنید. تیراندازی بین پنج باند موتورسواری رقیب در شهر واکوی تگزاس در سال ۲۰۱۵، ۹ کشته و ۱۸ زخمی برجای گذاشت. این تاریخچهی بوجودآمدن جلیقه چرمی موتور سواری بود که برایمان بسیار جالب بود با شما هم در میان بگذاریم. علیرغم گذشتهی تلخ و خشونت آمیز آن، رنگ های گروه یک درصدی و کلوپها تأثیر عمیقی بر سبک و فرهنگ پاپ در آمریکا و خارج از آن گذاشته است.
کات
در دوره پس از جنگ، حتی قبل از اینکه کلوپهای قانونشکن از به اصطلاح “باشگاههای خانوادگی” جدا شوند، دوچرخهسواران شروع به پوشیدن جلیقههای بریدهای به نام “کات” و چسباندن “رنگ” گروههای خود به آنها کرده بودند، وصلههایی که نشانگر وفاداری آنها به گروهشان بود. اوایل این برشها روی کتهای جین داده شد، سپس چرم، و در نهایت هم که جلیقههای بدون آستین دوخته و تولید شدند. استفاده از جلیقههای جین به نظر منطقی میآمد و حتی میتوانست در تابستان که پوشیدن لباسهای دیگر گرم و غیرممکن بود، اندک محافظتی هم ایجاد کند اما جلیقهها زمانی شکل نمادین پیدا کردند که با تکه لباسهای دیگر یا علامت و رنگهای خاص تزیین شدند.
طرحهای محبوب موتورسواران
اگرچه جنس کاتها با گذشت زمان تغییر کرد و به تدریج از جین به چرم تبدیل شد که البته کاربردی و ایمنتر هم بودند، اما مهمترین عنصر در مدلهای گوناگون جلیقه چرم موتور سواری، رنگ آنها بود. کلوپهای خانوادگی که توسط AMA تأیید شده بودند، معمولاً رنگهایی روی برشهای خود داشتند، اما اغلب به شکل یک تکهی بزرگ بود که تمام پشت جلیقه را میگرفت. با این حال، گروههای غیرقانونی رنگهای خود را به سه قسمت تقسیم میکردند: یک لوگو در مرکز و پشت جلیقه که کلوپ آنها را مشخص میکرد و دو نوشته درون یک کمان خمیده که نام گروه و منطقه تحت سلطهی آنها را نشان میداد.
جلوی جلیقه نام مستعار موتورسوار و همچنین رتبهی او، در صورتی که یکی از اعضای ارشد گروه بود، نوشته میشد. اعضای غیرعضو که معمولا گروههای حمایتی یا ماهوارهای بودند، اجازه دشتند رنگهای باشگاه اصلی خود را بپوشند، اما هرگز مجاز به استفاده از نشان نبودند و اگر یکی از اعضای پشتیبانی، آرم گروه اصلی را بر روی لباس خود درج میکرد، ممکن بود با مشکلی جدی مواجه شود.
علامت الماس یک درصدی نیز تنها محدود به اعضای تمام رنگی گروه های اصلی قانونشکن بود و نباید توسط باشگاه ها یا گروه های خاص دیگر پوشیده میشد. اگرچه ممکن است ظاهر قضیه جذاب باشد، اما جنبه تاریک تری برای گروه موتورسیکلت Outlaw متصور است. اکثر باشگاه های یک درصدی نوعی ارتباط جنایی دارند و اکثریت اعضایشان کاملاً سفیدپوست هستند و عموماً تمایلات نژادپرستانه و برتری طلبانه نسبت به رنگینپوستان دارند.
ویژگیهای مهم برای خرید جلیقه چرم موتور سواری
چرا جلیقهی چرمی انتخاب خوبیست؟
جلیقه چرمی جایگزین سبکتری برای کت چرم است. چرم یک عنصر گرم و مقاوم است که میتواند که در برابر بادهای سر از شما به خوبی محافظت نماید؛ وقتی هوا به اندازه ای سرد است که باید کت بپوشید، اما آنقدر گرم است که تاب و تحمل کتهای چرمی را ندارید، چه باید کرد؟ آن وقت است که خرید جلیقه چرم موتور سواری بهترین راهحل شماست.
زیر جلیقه چرمی چه چیزی باید پوشید؟
چرم یکی از عناصر جاودانهی دنیای کلاسیک است. زیرش باید یک لباس ساده و تکرنگ پوشید تا ذات زیبا و جلوهی پرشکوهش را خراب نکند. بهترین کار پوشیدن یک پیراهن یا بلوز آستینبلند به همراه شلوار جین و یک جفت چکمهی چرمی کلاسیک است تا هر کسی شما را چه در پشت موتور و چه پیاده ببیند، به خاطر حفظ سنتهای دیرینه تحسینتان کند.
ویژگی های اصلی یک جلیقه چرمی خوب
- گرما: این نیم تنهی زیبا بهترین گزینه برای فصولی مثل پاییز و بهار است و تعادل مناسبی بین گرما و خنکای هوا ایجاد میکند.
- لایه بندی و دسترسی: همانگونه که در مدلهای جلیقههای چرمی مختلف دیدهاید، لایهبندی بسیار متنوع است و با ضخامتها، فرم جیبهای داخلی وخارجی و آسترهای گوناگونی تولید میشود تا برای فصول، مناطق و میزان استفادهی خریداران گوناگون مناسب باشد. این لباسها معمولا دو جیب در داخل و دو جیب در بیرون دارند.
- تناسب: تناسب جلیقه چرمی، شبیه کتهای چرم است. جلیقه باید با فرم بدن شما تناسب داشته باشد به گونهای که احساس کنید جلیقه شما را در آغوش گرفته است. نه خیلی گشاد و نه خیلی تنگ. این که جلیقه بالا یا پایین کمربند شما بایستد و میزان راحتی شما هنگامی که دستان خود را برای گرفتن دستههای موتورتان (از یک موتور برقی کوچک کرفته تا هارلی دیویدسون شکوهمند) دراز میکنید، بسیار مهم است. اگر سایز منحصربهفردی دارید، میتوانید به سراغ یک جلیقه چرمی سفارشی بروید.
- تطبیقپذیری با شرایط: مدلهای جلیقه چرمی به دلیل ماهیت سبک آن بسیار متنوع است. می توان آن را در تمام طول سال پوشید. در زمستانها میتواند به عنوان یک عایق زیر ژاکت شما عمل کند و در تابستان یا بهار، میتواند به عنوان لباس رویی، شما را از بادهای سرد در امان نگه دارد.
اگرچه علاقمندان و عاشقان محصولات چرمی زیاد هستند و هر ساله محصولات و اکسسوریهای چرمی زیادی را برای خودشان تهیه میکنند، اما فقط یک طیف از مردان و زنان شیک و خاصپوش به دنبال خرید جلیقه چرم موتور سواری هستند. کسانی که دنیای موتور برایشان از دور زیبا نیست. آنها هم بخشی از داستانهای این دنیای پر هیجان، خشن و زیبا را در طول تاریخ با قلم خود مینویسند. کسانی که با هیبت و استایل کلاسیک موتورسواران بزرگ بر پشت مرکبهای زیبایشان، همیشه در ذهن همهی ما جایگاه ویژه و تحسین برانگیزی داشته و خواهند داشت.